HCM0215 เศรษฐกิจสร้างสรรค์ทางวัฒนธรรม (Cultural Creative Economy)
แนวคิด ทฤษฎี กระบวนการคิดอย่างสร้างสรรค์ของมนุษย์เพื่อใช้ในการพัฒนาเศรษฐกิจบนฐานความรู้ทางวัฒนธรรม รูปแบบเศรษฐกิจสร้างสรรค์ทางวัฒนธรรมในประเทศและต่างประเทศ เปรียบเทียบแนวคิด วิธีการพัฒนาธุรกิจทางวัฒนธรรม ปัจจัยสนับสนุนการพัฒนาเศรษฐกิจสร้างสรรค์ทางวัฒนธรรมทางวัฒนธรรมในประเทศไทยและประยุกต์ใช้แนวคิดทฤษฎีในการพัฒนาทุนทางวัฒนธรรมเชิงสร้างสรรค์ได้อย่างเป็นรูปธรรม
Concepts, theories, creative thinking process for economic development based on cultural study, creative patterns of domestic and international economy, concept comparison, ways for cultural business development, supporting factors of cultural creative development for Thai economy, application of concepts and theories of cultural capital’s creative development in a concrete way
HCM0103 ภูมิศาสตร์วัฒนธรรม
องค์ประกอบทางภูมิศาสตร์ที่มีอิทธิพลต่อลักษณะทางด้านสังคมและวัฒนธรรมของมนุษย์ที่ส่งผลให้เกิดรูปแบบของการดำรงชีวิตของมนุษย์ในภูมิภาคต่างๆ ของโลก ศึกษาการปรับตัวให้เข้ากับสภาพแวดล้อม ระดับความก้าวหน้าทางวิทยาการ รูปแบบการใช้ที่ดิน และลักษณะความแตกต่างด้านเศรษฐกิจ สังคม วัฒนธรรม
Geographical elements that influence social and cultural characteristics resulting in human lifestyles in different regions of the world, study of human adaptation to environment, progress in land use science, economic, social, cultural differences
HCM110 สารสนเทศกับการจัดเก็บข้อมูลทางวัฒนธรรม (Information and Cultural Storage)
แนวคิด ทฤษฎี สารสนเทศสมัยใหม่มาประยุกต์ใช้ในการรวบรวมองค์ความรู้ทางวัฒนธรรม ภูมิปัญญาท้องถิ่น และมีทักษะการใช้เทคโนโลยีภูมิศาสตร์เพื่อการนำเข้าข้อมูลผ่านระบบการประมวลผล คำนวณ วิเคราะห์และแปลความหมาย เพื่อจัดเก็บ ค้นหา ส่งผ่าน ฝึกปฏิบัติการสร้างคุณค่าและมูลค่าทางสังคมและเศรษฐกิจจากฐานข้อมูลทางวัฒนธรรม
Concepts, theories of modern information to be applied for the collection of cultural knowledge and local wisdom, skills for the use of geographical technology to access information through data processing, calculating, analyzing and translating system in order to store, search and transmit information, practice of socio-economic value creation from cultural databases